"Nämen jag är arbetslös. Krisen du vet."

Igår var jag  på en liten tillställning med en väns vänner och vi gick därefter på lokal. Tillfällen där man helt enkelt träffar många nya människor som man presenterar sig för. En naturlig följ av detta är att det frågas om vad man jobbar med.

Igår slog det mig att det känns oerhört fånigt att säga att jag är arbetslös. Man försöker liksom ursäkta sig med att skylla på konjunkturen och att man snart sitter på ett nytt jobb igen. Jag förstår hur uttrycket att man är "mellan två jobb" framkommit.

Men jag har nu funnit knepet att vända den smått pinsamma tystnad som kan uppstå. Jag säger helt enkelt att jag tills vidare är heltidsbloggare. Det är ju också en sysselsättning. Eller?

Kommentarer
Postat av: pauliina

för att låta mer professionell så får du säga att du är författare/skildrare/skribent :P

2009-07-16 @ 12:17:30
Postat av: Gustaf Lindqvist

Finns ju de som lever på att vara just heltidsbloggare. ;)

2009-07-16 @ 12:53:25
URL: http://lindq.se
Postat av: AP

Friställd diversearbetare. Låter otroligt spännande, mystiskt och det gör att ett leende ligger nära när andra parten förstår vad som menas. Sen är det lätt det sexigaste sättet att säga arbetslös på.

2009-07-16 @ 13:07:07
Postat av: M

...och sen kan man ju, om man råkar ställa frågan "Vad gör du?" till en som säger att han/hon är arbetslös, inte låta samtalet dö med det. En kollega tog upp det idag - man borde ju fråga "Vad vill du göra?", "Vad kan du?", "Vad har du gjort innan?", "Hur går det med jobbsökningen?" och tusen andra frågor, så att den personen faktiskt kan få känna sig lite intressant och betydelsefull ändå.



Så ska jag försöka göra i fortsättningen! :)

2009-07-16 @ 17:43:27
Postat av: Mats H



Är det inte snarare tvärtom. Om någon svarar att "de arbetar" eller att de "är" (ett yrke) eller dylikt som man borde ställa följdfrågan. Men vad gör du då, har du inget liv?

2011-01-31 @ 01:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0