Att korrekturläsa med José González.

Att korrekturläsa är en ren och skär konst. Jag hatar att korrekturläsa mina egna texter, det är nästan omöjligt. Nä ge mig någon annans text och jakten har börjat. Jakten på felstavningar och felaktig grammatik. Man måste gå in med inställningen att man vill sätta dit personen i fråga. Njuta av att finna fel och sen skratta rått när man lämnar över ett papper med noteringar.

Nä, riktigt så är det inte. Men jag älskar att korrekturläsa texter. Hitta felstavningar, felslag, dubbla mellanrum, särskrivningar, felaktigt uppbyggda meningar etc. Man riktigt smakar på varje ord och när personen frågar vad man tyckte om själva innehållet i texten har man inte en aning, för man har inte läst innehållet; bara bokstäverna, orden och meningarna. Att korrekturläsa ett innehåll är en helt annan grej.

När jag korrekturläser kan jag inte ha några pratande människor omkring mig. Nä allt jag vill ha är José González. Av någon anledning är hans skiva In Our Nature som gjord för att korrekturläsa till. Fråga mig inte vad som gör det, men det är något behagligt tempo över skivan.

Låt oss därför avnjuta öppningsspåret och korrekturläsa en text denna fredagskväll.


Kommentarer
Postat av: A

Jag tycker mig finna en poetisk ådra i det här med att korrekturläsa, av ditt inlägg att döma. Till en början känns det ju inte som det. Sen kommer musiken in i bilden och det får genast en helt annan klang. Sånt tycker vi om:)

2009-07-17 @ 17:43:35
URL: http://gluttonously.wordpress.com
Postat av: T

Han är en filur. En intressant detalj för dig Jonas (anteckna nu) är att Jose faktiskt var handledare åt en kompis till mig som pluggade på Chalmers. Han har tidigare (vet inte om fortfarande) undervisat. Det här var precis i samband med att han slog igenom då han turnerade och kombinerade det med undervisning. Det bästa av två världar måhända?

2009-07-17 @ 20:12:55
URL: http://thomashansen.blogg.se/
Postat av: Jonas Svedin

Thomas. Jag säger bara Galia. Har jag inte rätt så säg:)

2009-07-18 @ 03:05:58
URL: http://gegrabbentettjobb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0